Nils-Inges bensinmackar
< NY

Modellbyggaren Nils-Inge Gustavsson

Nils-Inge är en pensionerad marknadsförare med passion för bilar och byggnadshistoria. Under några år har han ”halkat” in på att återskapa gamla bensinmackar i modell – skala 1:24, och modellerna visar verkligen att man kan kombinera dessa intressen. Det började med att han ville bygga sin barndoms Nynäsmack, så som han minns den. Sedan fick han blodad tand och nu presenterar han tre stycken på Minivärlden Ljungby.

”Just området bensinstationer är ofta en förbisedd del av stadsmiljön och glöms gärna bort när man pratar om byggnadshistoria. Mitt intresse sträcker sig även till den praktiska delen av hur det var att jobba på en mack. Hur tog man t ex emot kunderna?

I den historiska researchen har jag haft glädjen av att kunna intervjua några personer som var med på den tiden. En ovärderlig källa till kunskap.”

 

NYNÄS 1965

Invigd 1958 i Älgarås, ett samhälle i norra Västergötland. Ett stort steg för det Svenska bensinbolaget NYNÄS. Anläggningen innehöll biltvätt, komplett bilverkstad och butik. Föreståndare blev Sven-Erik Johansson. En del av anläggningen var en cykel- och mopedförsäljning. Inklusive möjlighet att reparera.

1968 fanns det runt 500 NYNÄS-mackar i Sverige men energikrisen på 1970-talet gjorde verksamheten mindre lönsam och NYNÄS sålde sina mackar till andra bolag. Bensinförsäljningen i Älgarås fortsatte med märket UNO-X fram till 1990-talet.

Modellen visar hur verksamheten var en sommardag 1965. En stor framtidstro på bilismen. Alla ville ha en egen bil. Du kunde även köpa glass på macken! Byggnaden står fortfarande kvar men är numera omgjord till bilaffär.

 

SHELL 1959

Den första bensinstationen i Ljungby. Byggdes i början av 1930-talet. På en central tomt i korsningen Märta Ljungbergsvägen och Bolmstadvägen. Strax framför Gästgivaregården. Föreståndare var Karl Johannesson ”Kalle på Macken”. Bensinen kom på järnväg till Ljungby och fick pumpas över till lastbil och köras till macken. Ett tidsödande och farligt jobb. Till macken byggdes även en tvätthall. Servicegropen var utomhus. Dåtidens fordon krävde noggrant underhåll.

Modellen visar en sommardag 1959 när det kommer celebert besök i form av Simon Brehms orkester med sångerskan Lill-Babs. På väg till Sjöhagens festplats i Bolmstad. I början av 1960-talet ökade försäljningen av bensin och SHELL, Sveriges största oljebolag, beslöt att bygga en ny mack vid norra infarten av Ljungby. Denna mack fick lämna plats åt Eskilsgården och revs 1962.

 

BP 1977

Denna BP-mack byggdes och invigdes ca 1960 . På Kånnavägen i Ljungby i direkt anslutning till Riksettan. Första föreståndare var Sigfrid Johnasson, även kallad ”Glassasigge” då han sommartid sålde egentillverkad glass. Anläggningen var komplett med både tvätt, fullständig bilservice och butik.

Modellen visar verksamheten en hektisk dag 1977. Då var Alf Germundsson föreståndare. BP slutade sälja bensin i Sverige 1994 och denna mack blev då Statoil-mack.  Macken finns fortfarande kvar i bruk med butik och tvätt. Nu under märket Circle-K.