Inte ett ord

 En TågCentralen-vecka består av tisdagar, tisdagskvällar, onsdagskvällar och för vissa dygnet runt. Här har Johan hämtat en provkontakt från vår partner Ljungby Kablagemontering, och som ska sitta mellan anläggningens teknik och landskapsskivorna i Bökö. I Lidhult kanske det är bättre att fräsa ner kanaler till husen? Vi får se…

 På tisdagskvällarna jobbar landskapsgruppen som nu gått på arbetet på en ny skiva.

 Under dagen hade Åke och Tommy konstruerat den minimala sargen vid delar av Bökö. Från sargens nederkant ska det hänga tyg.

 I vår följetong ”Vad blir det för prat med mat”, har vi tyvärr fått ta en paus. Denna dag hamnade transportadministratör för Europatrafiken herr Nilsson till höger om lokmästare Kinnby…

 …på vars vänstersida förrådsmästare herr Nordgren placerat sig, så de flankerande herrarna utväxlade lika få ord som det utväxlades godsvagnar i Bökö 1967.

 Om man inte satsade på Ljungby Caterings stående meny med fläsk, löksås eller raggmunk kunde man avnjuta en fisk- och skaldjursgryta.

På onsdagen var ett härligt stort gäng samlade för att spåna idéer till stationerna Byholma, Piksborg, Bolmen och Angelstad; exempelvis hästdragen bana, lok som fyller på vid vattenhäst, luftballong som seglar runt i taket, Emils Ida i flaggstången och andra roliga saker så som båtar som kör i Bolmen. Det behövde inte bara vara specialeffekter. Alla idéer sparas och diskuteras, i höst.

”Varför ska alla prata när jag ska prata”, undrar Leif som ska redogöra för rälsläggningens principer inför Etapp 1:2. Alla skrek tillbaka ”Vi fikar”, varpå Leif tittade på klockan och inser att han minsann får vänta 3 minuter, och det gjorde han så gärna och tog en chokladboll klockan 20:27 den 20 mars 2019. Sedan fick alla en mycket grundlig, fin redogörelse!

 Inspiration och motivation slog till hos Danne som omedelbart började rita upp rälsen på Byholma station.

 En av våra visningar skedde på torsdagmorgonen den 21 mars och kan vara intressant för såväl de som besökte, som läsare och skattebetalare i kommunen.

 Här har vi ett mycket intresserat gäng bestående av 21 gubbar och 1 gumma. Ett förhållande 21:1 eller 1:21 om så vill. Kul utmaning för oss som mest kan 1:87.

 Christer fick berätta om hur han bygger husen till Bökö. Det var mycket intressant tyckte alla.

 Och imponerade blev de av Dr. Schultzes bana, inte minst nattlivet gav mersmak.

 Så om alla ni som var ute på gatorna i Ljungby kommun denna regniga torsdagsmorgon undrade vart våra gatuarbetare tagit vägen, då ska du veta…

 …att solen lyste inne på Minivärlden. Tack för att ni kom och vad glada vi blir att ni hade ett bra möte efteråt. Perfekt för grupper: besök Minivärlden, jobba med teambuilding eller ha intern- och/eller kundmöte. Vi fixar allt!

 Den 25:e var det dags för utvärdering av rälsläggarna. En som du saknat i bloggen på länge är Ingemar som har opererats för Ischias, trodde han men det visade sig…

…inte vara Ischias utan en tumör i ryggmärgen som gjorde att Ingemar inte kunnat hoppa, skutta, gå och jobba som han brukar. Detta är den sista bilden vi har av Ingemar, och den togs dagarna före operationen, utförd av två specialister i Lund, de som gör dessa komplexa operationer.

 

Epilog
Tack och lov gick operation bra, över förväntan. De fick klippa av ett par nervtrådar, ”städnerven” sa Ingemar efteråt och han kan gå och ryggsmärtan är bort. Nu är det mest träningsvärk efter alla promenader. Ja, det är med rollator och utomhusrollator. Föreningen skickade blommor och många medlemmar ringde och peppade honom och hustru Birgitta (som är en del av Bittes Bak).

Från dags publication diem är det bara 1 vecka kvar innan Ingemar får åka bil längre stunder än 20 minuter. Som tur är har han automatlåda. Så han beräknar att komma på besök den 16 mars – han är jävligt sugen – för att tala småländska istället för latin. Men vi får se, naturligtvis. Det viktiga är att han återhämtar sig bra, inte kör sin traktor eller jobbar för hårt i skogen. Men kanske kan han lägga räls sittande…

Han har gett sig fanken på att träna upp sig! Han ger sig inte! Han ska tillbaka. Han ska minsann köra tåg och traktor inte rollator. Härligt Ingemar, vi saknar dig!

Upptäck mer...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *