Engelskundervisning med trädbygge

Det var några intensiva timmar. Så här berättar Leif:

– Graham började med att hålla en kort “föreläsning” i caféet om TågCentralen och Dr. Schultzes fantasivärld. Under tiden drog Håkan igång anläggningen och jag förberedde trädverkstaden. Tågen började rulla samtidigt som Graham höll lektion, iförd stinsmössa och pekpinne. Han hade lagt ut lappar med engelska ord överallt i lokalen. På så sätt kunde eleverna hänga med i hans (äkta!) engelska. Vi fick också dra igång småbanorna, eftersom eleverna ville pröva att köra tågen.

– Det hände mycket under en kort period. Bland annat lyckades Håkan med knapp nöd undvika årtusendets tågkrock, eftersom eleverna glatt började ställa om växlarna. Så det var lyckat. =) Vi gillar aktiva besökare!!

Eleverna tyckte så här:

”Intressant, varierat och jag förstår att de lagt ner mycket arbete”

”Häftigt att han (Dr. Schultze) hade så mycket detaljer. Massor av detaljer”

Trädbygge. Leif visade hur vi byggde olika träd med det material som fanns till hands, och gick igenom de olika delarna ett träd består av. Han hade dessutom skrivit ner 13 trädsorter på engelska på ett papper, och lät eleverna gissa de svenska namnen. De var mycket duktiga och kunde gissa namnen på de flesta träden. Trädbygge. Leif visade hur vi byggde olika träd med det material som fanns till hands, och gick igenom de olika delarna ett träd består av. Han hade dessutom skrivit ner 13 trädsorter på engelska på ett papper, och lät eleverna gissa de svenska namnen. De var mycket duktiga och kunde gissa namnen på de flesta träden.
– Ingen kunde ”Juniper”, förrän jag berättade att bären användes för att tillverka gin. Då svarade den ena läraren ”enebuske” =). Eleverna kastade sig över trädmaterialet och ville pröva att bygga. Vi fick ställa dit fler bord så att alla fick plats. Skapandet pågick i 30 min tills Graham lyckades få dem inse det roliga med skriftliga förhör istället…

Skriftligt förhör på de ord som varit utlagda i lokalen. Eleverna fick ta med sig sina provsvar till skolan. All information hölls på engelska, även då vi pratade med eleverna, hälsar Leif.Skriftligt förhör på de ord som varit utlagda i lokalen. Eleverna fick ta med sig sina provsvar till skolan. All information hölls på engelska, även då vi pratade med eleverna, hälsar Leif.

Beträffande det pedagogiska upplägget tyckte både elever:
– Bra med ordlapparna, vi fick lära oss helt nya ord!

som lärare:
– Tack för denna gången och jag säger som eleverna ”Roligt och häftigt att det gick på engelska”!!

Välkomna åter! 🙂
Och arbetar du som pedagog på en annan skola är du naturligtvis välkommen att kontakta oss för en speciallektion på valfritt språk (engelska, tyska, svenska) med exempelvis trädbygge som konstnärligt inslag.

 

 

 

Upptäck mer...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *