El, våg och torvtåg

Fredagen den 28/3: Elmöte med ELTT för att planera ändringar i elsystemet i å plastfabrikslokalerna. 

Takplattorna är borttagna.Takplattorna är borttagna.

Johan har gjort ett massivt dokumentationsarbete på Plastfabrikens röriga elsystem. De 5 sidorna och 3 ritningarna avser bara våning 0, främst TågCentralens delar.Johan har gjort ett massivt dokumentationsarbete på Plastfabrikens röriga elsystem. De 5 sidorna och 3 ritningarna avser bara våning 0, främst TågCentralens delar.

I lekrummet hade flera plattor tagits bort för att kunna komma åt alla kabelstegar.I lekrummet hade flera plattor tagits bort för att kunna komma åt alla kabelstegar.

En gammal ritning, från 90-talet, över hur fabrikens elsystem "moderniserats". Det är rätt mycket "hit-och-dit".En gammal ritning, från 90-talet, över hur fabrikens elsystem "moderniserats". Det är rätt mycket "hit-och-dit".

Mötesdeltagarna diskuterar omkopplingar för att elcentralerna ska matas från rätt källa och i sin tur mata rätt eluttag, fläktar och lokaler. Här är vi i ett litet hörn av ställverket. Mötesdeltagare (utom Johan som fotar) från v.: Roy, lokalansvarig, Peter Avertoft, ELTT, Karl-Einar Svensson platsfabriksexpert/fastighetsskötare, Åke byggledare för lokalerna.Mötesdeltagarna diskuterar omkopplingar för att elcentralerna ska matas från rätt källa och i sin tur mata rätt eluttag, fläktar och lokaler. Här är vi i ett litet hörn av ställverket. Mötesdeltagare (utom Johan som fotar) från v.: Roy, lokalansvarig, Peter Avertoft, ELTT, Karl-Einar Svensson platsfabriksexpert/fastighetsskötare, Åke byggledare för lokalerna.


Torsdagen den 3 april: Vilket intresse! Vilka nyfikna besökare! Vilken kväll det blev när 23 medlemmar i Ljungby Kungshögen Rotaryklubb besökte oss torsdagskvällen den tredje april. God mat och dryck, körning i mörker med Schultzes bana i endast egen belysning, prova på och mycket mer.

Men kvällen toppades nog när Johan Mansfeld med stort hjärta och efter en fantastisk berättelse om sin mormors aktiva kamp mot nedläggningen av smalspåret i Västervik donerade en fullt fungerande stationsvåg till TågCentralen. Detta kommer att bli en av våra nya attraktioner. För vem vill inte väga in sig på gammalt vis vid ett besök hos oss?!Men kvällen toppades nog när Johan Mansfeld med stort hjärta och efter en fantastisk berättelse om sin mormors aktiva kamp mot nedläggningen av smalspåret i Västervik donerade en fullt fungerande stationsvåg till TågCentralen. Detta kommer att bli en av våra nya attraktioner. För vem vill inte väga in sig på gammalt vis vid ett besök hos oss?!

Bengt lyssnade noga.Bengt lyssnade noga.

Ulf körde tåg...Ulf körde tåg…

...med Håkan. Nyfikna beskådare. För vem vill inte väga in sig på gammalt vis vid ett besök hos oss?! Stort tack Johan och stort tack till övriga gäster för en mycket trevlig kväll.…med Håkan. Nyfikna beskådare. Stort tack Johan och stort tack till övriga gäster för en mycket trevlig kväll.

Måndagen den 31 mars: Johan besökte Centrum för Näringslivshistoria i Stockholm. Där förvaras sedan 19 september 1951 arkivalierna för Södra Sveriges Torvkolsaktiebolag. Det existerade mellan 1945-47.

En torvkolsanläggning byggdes 1945 i kronoskogen i Ljungby, för att förse Malmös, Göteborgs och Stockholms gasverk med bränntorv för eldning.En torvkolsanläggning byggdes 1945 i kronoskogen i Ljungby, för att förse Malmös, Göteborgs och Stockholms gasverk med bränntorv för eldning.

Det var en omfattande anläggning som i början underhölls av Hyttfors i Ljungby.Det var en omfattande anläggning som i början underhölls av Hyttfors i Ljungby.

Emellertid spårade han ur (dubbla stickspår förresten) och levererade torv som inte höll måttet. Mer om det kan du säkert få läsa på framtida Bolmenbanan/SSJ.Emellertid spårade han ur (dubbla stickspår förresten) och levererade torv som inte höll måttet. Mer om det kan du säkert få läsa på framtida Bolmenbanan/SSJ.

När anläggningen stängdes och såldes till Ljungbyverken, undrade den förste anställde varför han skulle avropas på "ett sådant sätt".När anläggningen stängdes och såldes till Ljungbyverken, undrade den förste anställde varför han skulle avropas på "ett sådant sätt".

Det fanns en del koppling mellan normalspåret, där anläggningen låg, och smalspåret Bolmenbanan.Det fanns en del koppling mellan normalspåret, där anläggningen låg, och smalspåret Bolmenbanan.

Upptäck mer...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *