Årsmöte 2019 no. 1

 Nja, detta är veckomöte. Två flitiga modellbyggare är Calle och Anders som här renoverat eller byggt kvarteret Garvaren (kolla länken!) som det såg ut att det skulle bli på 90-talet. Då rev man de gamla kåkarna och nedgångna hus som låg så nära järnvägen. Calle har som en jätte lagt näven på rälsen. Arkitektmodellen kommer från fastighetsbolaget Garvarens källarlokaler, där vaktmästaren Janne letat upp den, anförtrott dessa 2 herrar att renovera modellen, och sedan låta Ljungby Museum ställa ut den. Det blir nog succé, vem vet kanske får vi piffa extra senare.

 En vanlig tisdag i Åsen, eller det som ska bli modellen. Men så här hög blir väl inte Åsen, fast om den blir det så blir det runt stolpen i bakkanten. Inte i luckan vid stickspåret mot Unnen.

 Tommy A kollar en växel, Bengt R och Lennart lägger räls, Åke i Unnen (ja i sjön Unnen) hänger på Tommy som hänger på datorn. Fotografen bara hänger.

 NU är det dock dags för årsmöte, dagen efter på onsdagen och Christer Kjell heter herren från Halmstad som var med redan på den tiden gamla järnvägare från HBJ var med och skrev en skrift om banan.

 Hela samlingen av anresta medlemmar anförtrodde 25 minuter å Kjells vältaliga gom.

 Sedan började årsmötet, med sedvanliga torra förhandlingar, utom ordförandes verksamhetsberättelse och verksamhetsplan där olika poser används för att förstärka budskapen…

 …som denna hälsning från Ingemar…

 …som har klarat sig bra och nu rehabiliterar sig.

 Applåder fick dessa aktiva medlemmar som varit medlemmar i 20 år, dvs sedan 1999, före det fanns en förening, som bildades 2002. Så medlemmar i en 3 årig ”interimförening” och sedan 17 år i TågCentralen, skulle man kunna säga. Utan rangordning från vänster erhöll medaljen ”Medlem i 20 år”, att bäras vid högtidliga tillfällen: Johan Billow, Bengt Gredwall, Håkan Olsson, John-Henry ”Jonte” Andersson, Gun Barnesjö och Daniel Johansson. Staffan Vifors skulle också ha fått en om han levat.

 Alla fick tack men särskilda tack fick, utan rangordning:

  • Lasse Nordgren Håller ordning i förrådet.
  • Anders Axelsson Uppfinnare. Hittar speciallösningar på allt.
  • Björn Kinnby Tar stort ansvar för den rullande materielen.
  • Bodo Schürken Passionerad landskapsbyggare och vårdare av Schultze-banan.
  • Tommy Linnér Ser till att vi hela tiden syns på sociala medier.
  • Graham Carter Primus Motor för modellbyggarhelgen med kung Tholin i mars.
  • Bakgruppen Har stor del i lyftet för caféet.

Därefter utdelades hedersmedlemskap till Håkan Olsson och Bengt Gredwall för att de var aktiva i räddningen av Schultzes bana och fortfarande är med på banan. Det innebär att man inte behöver betala 300 kronor i medlemsavgift, men tilläggas har inga andra hedersmedlemmar skippat att betala, så de har mycket att leva upp till som hedersmedlemmar.

Även Roy Johansson fick ett hedersmedlemskap då han avtackades för sina insatser som kassör ända sedan föreningen startade 2002. Han fick också blommor och framför allt en tavla med första årets bokslut. Roy fick själv läsa upp att första verksamhetsåret omsatte föreningen 6000,45 kr. Idag knappt en halv miljon. Tavlan var mycket uppskattad. Roy lämnar alltså över en förening med god ekonomi till vår nya kassör Johan Lindberg. Den ekonomi har vi föreningens medlemmar, alla våra besökare samt partners och sponsorer att tacka. Och så Roy som alltid håller hårt i kostnaderna – stort tack Roy!

 BBR hade fixat en fin tårta – Bengt&BitteRydberg. Den var god och inget finns kvar!

 Låt oss ta en närbild innan vi byter tema. Nu är årsmötet slut och redan på lördagen…

 …var Lelle och Johan nere i snickeriet och byggde skydd till kopplingsplintar på transformatorer till specialeffekter och Dag&Natt-ljus.

 Det som vi först trodde var ett skämt – nu talar vi måndagen den 1:e april 2019, var när Kushtrim Mehmeti från Enertech ringde på morgonen: ”Vi måste fixa en kväll hos er med VVS-konsulter från Nordmakedonien”, sa dom. ”Jajamen”, sa vi. ”Inga problem, när?”, fortsatte vi med vetskap om att alla stora företag är ute i god tid med planeringen. ”I K V Ä L L!!”.

 Det blev snabba ryck men vi fick igång Håkan som fick igång ADJ-banan. Tommy A. kunde också. Anders Generaldirektör kunde och Johan skulle eventuellt hänga på TC den kvällen. Sedan fick Generaldirektören svar igen av Tommy A att han inte var hemma. Det visade sig att Tommy L, som tidigare hette Tommy A, kunde komma, men den nya Tommy A kunde inte komma. Hänger du med? Efter ett telefonsamtal löste sig allt.

 Enertechs medarbetare från Makedonien fick själva igång tågbanorna…

 …och alla var väldigt nöjda över kvällens besök. Håkan, Anders, Tommy fd. A, gift L, och Johan också. Sex grabbar och en tjej från Macedonia, som de säger. Kunde bara lite engelska, men hade tydligen väldigt trevligt. Vi pratade lite politik och kom naturligt in på konflikten mellan de olika delarna i Makedonien. Kvällens guide, Generaldirektören själv, hade inte mycket att plocka fram, men slog till med slaget vid Lund (finns att beskåda i utställningen Världar av tenn), där kungen först samlade sin här i Hamneda. Snackade lite skit om danskar…. 😉 (vi har flera danska medlemmar!) De var imponerade tills de fick veta att det var 400 år sedan…

 Samma kväll hann vi experimentera med hoppande bilen i Bökö. Vi får se om bilen hinner träna upp höjden till sommaren eller, om den bara kör runt…runt…runt…runt…kanske över järnvägen…runt…runt…runt…väntar vid bommarna…runt…runt…runt…STOPP – tryck på knappen så kör den igen.

 Under Bökö provade Johan olika kabelkanaler. Här ska all kabel för specialeffekter läggas.

 

…just det Årsmöte no. 1? Kommer det ett nummer 2? Du får väl läsa bloggen nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och nästa vecka…och så får du säkert ett svar.

Upptäck mer...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *