10-årsjubiléeum för ”Bolmenbanan”

Den 25:e mars 2009, alltså på dagen 10 år sedan, hade föreningen TågCentralen sitt första officiella ”Bolmenmöte”. Det var där det hände – de första diskussionerna om vad vi ska bygga, när vi ska bygga och hur vi ska bygga det. Här kan du läsa vad som hände den kvällen, för 10 år sedan.

 Livliga diskussioner i grupper och presentation av första idén, Staffan Vifors första modell av ”Bolmenbanan”, som var arbetsnamnet på det som idag heter Lilla Småland.

 En tidig modell som visar hur trångt det ska bli…eller?

Arbetet med återuppbyggnaden av Dr. Schultzes modelljärnväg krävde några år till att genomföra: signaler skulle byggas, landskapet detaljeras, teknik installeras, belysning tändas, lokaler målas och mycket, mycket annat.
 Räls och växlar skulle installeras.

 Plintar för inkoppling av växlar och avkopplingsskenor.

 Lelle och Siegfried löder ställverk.

 Danne löder räls.

 Oskar monterade avkopplingsskenor.

 Bodo jobbade med landskapet detaljering (med understöd av Angelika).

 Snickrade gjorde naturligtvis Jonte.

 Ingen hade jobbat utan Guns omsorg med kaffe, kakor, frallor, diskning, glada skratt och tillrop och bokföringssarbeten. Ett arbete som inte syns på tågbanans elsystem med på medlemmarna glada och friska humör!

 Bengt provade lok och vagnar som han under många timmars lupptittande renoverat i den ständigt ambulerande och tillfälliga verkstaden.

 Tonny målare målade bakgrundsväggen.

 Studiebesök någonstans där Johan och Staffan diskuterar vagnar, troligen inför projekt Bolmenbanan.

 Jonte, Angelika, Bodo och Danne pratar om hur bygget ska gå till, eller om något helt annat. Ceres station (även ett danskt odrickbart maltöl).

 Vi hade visningar/öppethållande då och då för att finansiera bygget och verksamheten. Lelle och ”okänd” sitter i Styrhytten och kör 3 tåg var. En av besökarna denna gång var visst ”Foto-Rulle” (i bildens vänstra kant).

 Det var ett stort intresse redan 2011 att titta på anläggningen, som inte är ”färdig”.

 Många möten hölls och diskussioner om Schultzes bana jämfört med ”nya” Schultzes bana.

Staffan och Håkan som var pionjärer  i föreningen redan 1999.

Jonte och Bengt var också pionjärer.

 Torbiörn och Håkan hade tilldelats specialuppdrag att arbeta med en testbana inför Bolmenprojektet.

 En herre från Anderstorp hade besökt oss och bestämt sig för att handbygga modeller till Bolmenbanan. Han började med stationsbyggnaderna och Ljungby station.

 Mannen heter Åke Ivarsson.

 Traditionsenligt hölls julfester, här vid Aston där Staffans gamla altanväggar monterats upp och senare bildar stommen till den vägg som står på platsen idag.

Så efter 15 000 timmars ideellt arbete och minst 400 000 kronor i form av medlemmars egen sponsring, företagssponsring och material kunde invigningen ske. Folkfesten Urspårat den 6 maj 2012 med 2 500 besökare.

 Samma vecka som det var invigning ströks tyget.

 Tågen spårades inte ur utan på.

 Siegfried kopplade in sina specialeffekter.

 Urspårningar förekom  visst ändå…

 Men arrangemanget hette ju Urspårat och festplatsen ställdes i ordning…

 …griståget provåktes.

 Så ringlade kön lång, väldigt lång…

 Roy och Sievert visade upp veteranbilar.

 Ett gäng från Ljungby innebandy serverade (och en av dem är Lennart Bakos, idag medlem, grafiker och tryckare i partnerföretaget RH Dekor). Siegfried tar sig visst en kaffepaus från tågkörning i lokalen.

 

 Stinsen Håkan har vinkat igång Sunnerbokören som sjöng tågsånger.

 Gun höll ordning på allas t-shirts; medlemmar och andra funktionärer.

 Magnus Samuelsson lyfte MÅNGA kilon. Rekord för honom! Anders J skötte tidtagning och logistik.

 Per Brolléus programledde och ordförande Anders samt kassör Roy fick säga några ord. Den som koordinerade/planerade/fixade det hela står till vänster, Sven-Eric.

 Så löpte sommaren 2012 med fint besökstal på visningarna, många grupper och så var det dags för Tomtetåget, där Gun tagit biljettkassan.

 Vilka kommer på Tomtetåget 2012, om inte Fredrik Skog (medlem och parter via Ljungby Bredband) med svärfar Torbjörn Solén, som senare flyttade söderut och blev medlem och förste bibliotekarie i föreningen. Tänk så det kan bli.

Här kan du läsa mer om invigningen:

Radioreportage ledde till Ulfs donation

Dan för Dan

Timmarna före Urspårat

Urspårat á la Angelika & Bodo

Urspårat á la Oskar med fruga

Urspårat á la Tobbe Gadd

Tio år sedan första Bolmenmötet 2009. Vad hände sedan?

Föreningen hade att färdigställa Dr. Schultzes bana med sådant man inte hann med före Urspårat:

 Tomas och Bodo bygger berg 2013.

 Danne hjälpte till med handräckning.

 Elsystemet uppgraderas och förbättras med speciell styrteknik från SF Electronics Edemissen/Bäck.

 Bengt monterade mer belysning i gator och hus.

Föreningen behövde vila efter en hektisk visningsperiod 2012.

Föreningen tog beslutet att inte vila för evigt utan börja förverkliga visionen om ”en ny turistattraktion i Ljungby” och projektet ”Bolmenbanan/Skåne-Smålands Järnväg”. Åke fick bygga fler stationshus, det i Bolmen under vägledning av gamla Bolmenbon Sievert som i början var projektledare för Bolmenbanan.

 Den gamla testbanan monterades ned…

 …till förmån för en ny där diverse underredeslösningar diskuterades och provades. Staffan ville helst bygga Ljungby stationsområde direkt, men det röstades ned – inte bra att börja med det mest komplicerade området.

 En ordentlig järnvägshistorisk sektion inrättades under ledning av Bengt Nordkvist med hjälp av Håkan, Johan och Anders.

 Den nya testbanan tilldrog stort intresse bland byggarna.

 Rälsläggning provades med spik, lim, tejp och valet föll på specialtillverkat smältlim.

 Även denna testbana har nu mött förgängligheten, utom en liten bit som sparats som minne.

Vi insåg att de ursprungliga 12 x 10 meter (120 m2) som stod till buds för projektet inte skulle räcka. Vi började skissa på en layouter tillsammans där Johan sedan tog över ritningsansvaret från Staffan.

 Det första arbetet bestod i att inreda verkstaden.

Många planerings- och diskussionsmöten hölls.

Vi behövde helt enkelt större lokaler och vi behövde hitta någon (gärna nybliven) medlem som vi kunde ”lura” att bli renoveringsprojektledare. Offret blev Åke Eckerbom. (Han är fortfarande medlem och försöker nu lura med sin fru istället…)

 Åke fick börja med att städa och sedan riva, vilket vi naturligtvis var ett gäng som gjorde. På ”Släggans dag” 2014 rev vi en stor tegelmur. Det tog lite mer än en dag och väggen var kryssmurad och påkörningstålig. Rune, Siegfried, Åke, Anders, Jonte och Johan (samt några fler som spontant dök upp under eftermiddagen). Foto Fredrik Skog.

 Lokalerna renoverades från topp till tå; rivning, gjutning, sanering, elsystem, belysning, målning.

 En skjutport flyttades som avgränsar Lilla Småland och Dr. Schultzes bana. Inte minst för brandspridningens begränsande.

 Spöktåget är ett av våra mest populära event och här dekorerar Pelle, Linda och Angelika 2014.

 Föreningen har begåvats med flera svensk-tyska vänner; Lars-Christian, Siegfried…

 …inte Linda, men Bodo, och inte Pelle.

 Lasse studerade en tidig skiss på Bolmenbanan. En riktigt avlång modell från 2014, inte Lasse alltså…

Faktum är att 1 bergrum kvarstår att renovera.

Vi väntade på att transformatorn skulle flyttas och rummet bli disponibelt. Nu ska det förmodligen renoveras om 1 år ungefär. På bilden Anders Andersson och Anders Axelsson. Detta från 2017.

 Så började äntligen det konkreta arbetet. Testbanan användes och 3D-projektet som startat med Bengt Nordkvist, Håkan, Anders och duktiga Sunnerbo-elever fortsatte år för år och pågår ännu.

 Underredet började byggas upp. Ingen visste hur noggranna man behövde vara. Det visade sig något år senare att vi hade varit väldigt noggranna men ”för mycket är aldrig nog”. Ingemar Bengtsson är ny medlem, vars pappa var banvakt på HBJ. Bild från 2016.

 Med nöd och näppe undkom vi ”Den stora branden 2” i Ljungby. Första gången brann centrum andra gången Möllers Chark (tidigare Kontrollslakteriet) och DHL:s lager. Hade vinden den dagen legat åt fel håll, eller om Siegfried senare samma sommar inte hade lyckats släcka sin cigarett…

 …då hade Trelleborgsplast och Minivärlden / TågCentralen strukit med… 🙁

 

 Plötsligt kommer nya medlemmar med i föreningen, som Calle och Anders. Detta var 2017.

 Jultraditionen är inte slut!

 Arbetet på Dr. Schultzes banan fortgår med underhåll, reparationer och förbättringar. Ulf ansvarade länge för detta arbete.

 Många ritningar blir det och mycket snickeri tycker Kim, Peo och Åke.

 Landskap, ja just det man kan inte bara ha räls, växlar, transformatorer och sladdar menar Duvlinn, Bodo och Graham. Arbetet börjar så smått 2017.

Om det håller Carina med som blir en trogen medlem i landskapsgruppen och sedan får förtroende att med Graham leda den grupp…

 …som plötsligt börjar få fler kvinnor hösten 2018 intresserade av föreningen. Helt obegripligt kanske en gammal mj-räv tycker men fullt begripligt tycker vi, som inte är en vanlig modelljärnvägsföreningen, utan ”TågCentralen i Ljungby”!

 Även ”gubbar” kan bygga landskap.

 Men att programmera tågbanor och ansvara för rullande materiel, 3D-projekt och annat det anstår än så länge ingenjörer och tekniska säljdirektörer som Hrr. Kinnby och Abrahamsson.

 ”Varför ska alla prata när jag ska prata”, undrar Leif som ska redogöra för rälsläggningens principer inför Etapp 1:2. Alla skrek tillbaka ”Vi fikar”, varpå Leif tittade på klockan och inser att han minsann får vänta 3 minuter, och det gjorde han så gärna och tog en chokladboll klockan 20:27 den 20 mars 2019. Sedan fick alla en mycket grundlig, fin redogörelse!

Redan på kvällen ritade Danne de första stödlinjerna för Byholma.

Idémöten är viktiga, där alla får klämma ur sig vilka idéer det än må vara, detta för Etapp 1:2, men även några andra ställen. Några exempel: ”Titthål med periskop”, ”Grönsåpa som hälls på rälsen av barn”, ”Häst drar timmervagn, visa förändringar i skogsbruket”, ”Spränga bron i Kånna (som familjen Addams)”, ”Messerschmitt med Håkan och Stig-Helmer”, ”Midsommarfirande”, ”Berättelse från Sagobygden”, ”Ko som bajsar”, ”riktigt vatten i sjön Bolmen”, ”riktigt vatten i sjön Bolmen med vågmaskin”, ”tsunami”, ”gårdsauktion”…och 20 fler idéer.

Så här ser senaste detaljskissen ut. (De vita rutorna i landskapet är serviceluckor som naturligtvis blir gröna av landskap sedan). Skissen visar 1/3 av Lilla Småland med 19 samhällen eller små byar. Ändå visar den inga av alla de fantastiska detaljer, scenarion och historiska miljöer blandat med lustiga situationer och specialeffekter som du får se när du besöker oss. Varför inte nästa gång på Påskatåget 2019?

Minivärlden blir aldrig färdigt…

 

Upptäck mer...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *